Citirea corecta a unei anvelope
 

Peretele lateral al unei anvelope conţine toate informaţiile de bază ale unei anvelope. Acesta poate fi considerat "cartea de identitate" a anvelopei.

citirea corecta anvelope

Marcajele tipice de pe o anvelopă sunt ilustrate:

1.Lăţimea secţiunii anvelopei în mm.
2.Raportul dintre înălţimea secţiunii şi lăţimea secţiunii în %.
3.Construcţia anvelopei (R= Radială).
4.Diametrul jantei în inch.
5.Capacitatea maximă de încărcare (indice de sarcină)
6.Simbol de viteză
7.Anvelopă FĂRĂ CAMERĂ DE AER.
8.Marcă şi număr aprobare tip ECE.
9.Amplasarea indicatorului de uzură a benzii de rulare.
10.Caracteristici de iarnă M&S (Mud & Snow - Noroi & Zăpadă).
11.Testată şi calificată pentru "Utilizare în condiţii servere de iarnã cu zãpadã abundentã"
12.Data de fabricaţie (săptămâna, anul: deceniul 1990-1999 ).
13.Simbol de conformitate al Departamentului de Transport.
14.Cod producător D.O.T.
15.Ţara de fabricaţie.
16.Denumirea comercială.
17.Detalii de construcţie de anvelopei (D.O.T.).
18.Marcaj al sarcinii şi presiunii (D.O.T.).
19.Tipul anvelopei (radial).
20.Marca impusă de reglementările SUA privind informarea consumatorului (Clasa de calitate).
21.Amplasarea indicatorului de uzură al benzii de rulare pentru iarnă.

Explicaţia marcajelor anvelopei:

1: Lăţimea secţiunii anvelopei este distanţa liniară în milimetri dintre părţile exterioare ale pereţilor laterali ai unei anvelope umflate excluzând elevaţiile datorate etichetării (marcajelor), decoraţiunile sau benzile de protecţie sau jantele.
................................................................................................................................................
2: Înălţimea secţiunii este jumătate din diferenţa dintre diametrul total şi diametrul nominal al jantei. De-a lungul duratei de viaţă a anvelopei, forma anvelopei s-a schimbat de la o anvelopă aproape circulară la una mai plată şi lăţită. Acest lucru a modificat coeficientul sau raportul de aspect (A/R) dintre înălţimea secţiunii anvelopei şi lăţimea secţiunii de la 100% la 70%, 60%, 50%, şi chiar mai mic.
................................................................................................................................................
3: Construcţia unei anvelope radiale este indicată prin litera "R" din marcajul anvelopei de pe peretele lateral.
................................................................................................................................................
4: Diametrele jantei au crescut în ultimele decenii. Dacă o jantă de 16" era considerată excepţională acum 10 ani, astăzi jantele de 16" sunt extrem de comune.
................................................................................................................................................
5: Coeficientul de sarcină al unei anvelope este o indicaţie numerică a sarcinii maxime pe care o poate duce o anvelopă la viteza indicată prin simbolul său de viteză şi la o presiune de umflare dată. Totuşi, trebuie să se ţină seama că toţi coeficienţii de sarcină, indiferent de simbolul de viteză al anvelopei, sunt pentru o viteză maximă de 210 km/h (130 mph). După această viteză, coeficientul de sarcină maxim trebuie redus.

Unele anvelope, în special cele cu coeficient ZR, nu au o descriere de funcţionare. În acest caz, se recomandă să se consulte producătorul de anvelope pentru a stabili sarcinile maxime aplicabile.
................................................................................................................................................
6: Simbolul de viteză al unei anvelope face parte din indicele de sarcină şi este o literă, care indică viteza maximă la care anvelopa poate duce o sarcină corespunzătoare indicelui său de sarcină (cu excepţia vitezelor de peste 210 km/h).

Indicii de sarcină şi simbolurile de viteză sunt înscrise pe ambii pereţi laterali ai anvelopelor. Primul număr denotă capacitatea de încărcare a anvelopei în aplicaţii SIMPLE, iar cel de-al doilea număr se referă la anvelopele DUBLE.

Pot fi montate anvelope M&S (de iarnă) cu un coeficient de viteză mai mic decât cel al vehiculului. În unele ţări este obligatorie amplasarea unui autocolant la vedere pentru şofer care să indice viteza maximă a anvelopei. Această viteză nu poate fi depăşită cât timp sunt montate aceste anvelope.
................................................................................................................................................
7: Termenul "TUBELESS" ("FĂRĂ CAMERĂ DE AER") indică faptul că anvelopa se va utiliza fără cameră de aer.
................................................................................................................................................
8: Marca şi numărul aprobării tip ECE confirmă că anvelopa este conformă cu cerinţele reglementării ECE R30.
................................................................................................................................................
9: Arată amplasarea indicatorilor de uzură a benzii de rulare (1,6 mm înălţime) din şanţurile principale ale benzii de rulare a anvelopei. Dacă anvelopa este uzată până în punctul în care indicatorii de uzură ai benzii de rulare se află la aceeaşi înălţime cu nervurile adiacente ale benzii de rulare, atunci înseamnă că anvelopa mai are o adâncime a benzii de rulare de numai 1,6mm. Trebuie să înlocuiţi imediat anvelopele, deoarece 1,6 mm este adâncimea minimă legală a benzii de rulare.
................................................................................................................................................
10: Literele "M&S" indică faptul că anvelopa este o anvelopă de iarnă sau are capacităţi pentru zăpadă şi gheaţă.
................................................................................................................................................
11: Anvelopa a fost testată pentru “utilizare severă pe zăpadă” în conformitate cu procedurile de testare ISO, a fost găsită acceptabilă şi este certificată ca atare.
................................................................................................................................................
12: Înainte de 2000, data de fabricaţie a anvelopei era indicată prin 3 cifre la sfârşitul numărului de serie, primele două reprezentând săptămâna de fabricaţie, cea de-a treia, anul de fabricaţie. Deceniul, 1990 - 1999, este indicat prin ◄. Începând din 2000, se utilizează 4 cifre, cea de-a treia şi a patra reprezentând împreună anul de producţie.
................................................................................................................................................
13: Simbolul "DOT" reprezintă conformitatea cu reglementările SUA privind anvelopele.
................................................................................................................................................
14: Codul de producător D.O.T. este o valoare codată pentru construcţia şi identificarea anvelopei în conformitate cu reglementările SUA.
................................................................................................................................................
15: Ţara de fabricaţie indică originea de fabricaţie a anvelopei.
................................................................................................................................................
16: Denumirea comercială a anvelopei (include denumirea familiei şi denumirea design-ului, ex. 'Carat Exelero', Carat Attiro', 'Diadem Linero', etc.).
................................................................................................................................................
17: Detalii de construcţie a anvelopei cerute de Departamentul de Transport al SUA (D.O.T.).
................................................................................................................................................
18: Capacitatea maximă de încărcare şi presiunea de umflare în conformitate cu reglementările SUA, CANADA, ŞI AUSTRALIA.
................................................................................................................................................
19: Anvelopa are o construcţie "RADIALĂ".
................................................................................................................................................
20: Marcaj impus de reglementarea SUA privind consumatorii pentru Clasificarea Uniformă a Calităţii Anvelopelor (U.T.Q.G.).
................................................................................................................................................
21: Arată amplasarea indicatorilor de uzură pentru iarnă a benzii de rulare (4 mm înălţime) din canelurile principale ale benzii de rulare a anvelopei. Dacă anvelopa este uzată până în punctul în care indicatorii de uzură pentru iarnă ai benzii de rulare se află la aceeaşi înălţime cu nervurile adiacente ale benzii de rulare, atunci înseamnă că anvelopa mai are o adâncime a benzii de rulare de numai 4mm. Se recomandă în general înlocuirea anvelopelor de iarnă cu o adâncime a profilului mai mică de 4mm, pentru a garanta siguranţa optimă în condiţii de iarnă.
................................................................................................................................................


Sursa: www.fulda.com/fulda_ro_ro/

parteneri goodyear parteneri dunlop  parteneri fulda  parteneri debica  parteneri kelly    parteneri sava